ZASADY ŻYWIENIA W CODZIENNEJ PRAKTYCE

Wiele się słyszy o potrzebie racjonalnego żywienia, nie wszyscy jednak właściwie rozumieją co to oznacza. Może więc warto w pewnym skrócie i uproszczeniu, właśnie na codzienne potrzeby, omówić to zagadnienie. Racjonalne żywienie polega na dostarczeniu organizmowi odpowiedniej liczby niezbędnych składników odżywczych, podawanych w postaci odpowiednio sporządzonych posiłków. Nasz organizm ma zróżnicowane potrzeby; aby mógł prawidłowo funkcjonować, muszą one zostać zaspokojone. Niezbędne jest dostarczenie energii, materiału na budowę nowych komórek i regulowanie czynności ustroju, składników chroniących przed infekcjami itd. W procesach tych potrzebne są: białko, węglowodany, tłuszcze, składniki mineralne, witaminy, woda. Sprawa byłaby prosta, gdyby wszystkie produkty żywnościowe zawierały takie same składniki odżywcze, ale tak nie jest. Dlatego też potrzebny jest pewien zasób wiedzy na temat wartości i zawartości różnych produktów, z których sporządzamy codzienne posiłki. Jeżeli traficie na książkę szerzej traktującą te sprawy, warto ją przestudiować. Również w wielu książkach kucharskich (a przynajmniej jedna znajduje się w każdym domu) zawarte są na wstępie informacje na ten temat. Tutaj musimy ograniczyć się tylko do przypomnienia podstawowych zasad i informacji. Najważniejszym składnikiem pożywienia jest białko, występujące w produktach pochodzenia zwierzęcego, a także roślinnego. Najobfitszym źródłem białka zwierzęcego są: mięso, ryby, sery, mleko, jaja, a białka roślinnego — rośliny strączkowe i produkty zbożowe (mąka, kasze). Zapotrzebowanie na białko u ludzi dorosłych, w ciągu dnia wynosi 1 gram na 1 kilogram wagi ciała.